Eerste stage week - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Merel Jans - WaarBenJij.nu Eerste stage week - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Merel Jans - WaarBenJij.nu

Eerste stage week

Blijf op de hoogte en volg Merel

11 Mei 2015 | Filipijnen, Calinan

Maandag
Dit zou eigenlijk onze eerste stage dag zijn. Maar we zijn samen met Helen en Doods door Calinan en Davao City gereden. Helen wilde ons graag alles laten zien, zodat we een beetje weten waar we wat kunnen halen en waar we aan toe zijn. Zo was deze dag ook weer gevuld.

Dinsdag
De eerste stage dag, we hadden een dienst van 3/11 uur savonds. Ik loop samen met Mayke op de St Bernadette Ward. Dit is een afdeling waar mensen na chirurgische ingrepen komen te liggen, maar ook patiënten die niet op andere afdelingen kunnen liggen. De leeftijd maakt helemaal niks uit, er liggen baby's , kinderen, volwassenen en ouderen. In totaal heeft deze afdeling 25 bedden beschikbaar. Ze hebben hier een kamer waar 4 mensen op kunnen liggen, eentje waar 5 mensen op kunnen liggen, 6 kamers voor 2 personen en de rest zijn privé kamers. Het werken hier gaat heel anders, er zijn veel minder medische middelen dan dat we gewend zijn, en voor sommige mensen is de zorg ook niet te betalen. De patiënten moeten betalen wanneer ze het ziekenhuis weer verlaten. We hebben vooral onze ogen uitgekeken , vooral naar de zichtbare verschillen tussen Nederland en de Fillipijnen. 2 x een ronde gedaan om de vitale functies te meten bij de patiënten en gekeken hoe alles in z'n werk ging . De collega's waarmee we samen werken zijn ontzettend vriendelijk en staan open om ons zoveel mogelijk te leren. Niet alleen over het ziekenhuis, maar ook over de cultuur en over de bevolking.

Woensdag
Dag 2 van de stage week , vandaag weer een dienst gehad van 3/11 uur. Tijdens deze dienst zijn we vooral bezig geweest met het voorbereiden en klaarmaken van de medicatie . Hoe je wat klaarmaakt en hoe je dingen omrekent.. Ook om nieuwe medicatie klaar te zetten die de arts voorschrijft. Ook medicatie gegeven, bijna alles word hier via het infuus gegeven. De medicatie dus ook iv toegediend onder begeleiding. Meerdere keren op de foto gegaan met patiënten die ons toch wel erg apart en leuk vonden.
Na onze dienst zijn we samen met wat collega's even lekker buiten gaan zitten om wat te drinken en te praten.

Donderdag
Vandaag weer een dienst van 3/11 uur savonds gehad. Dit was een erg rustige dienst, waardoor we de tijd hadden om ons te verdiepen in de overdrachten van patiënten die bijvoorbeeld vanuit de eerste hulp op de afdeling komen. Vanuit de aantekeningen van de dokter ( die bijna niet te lezen zijn voor ons haha ) een dossier klaarmaken voor de patiënten. Dit gebeurd allemaal met pen en papier. Alles word in een dossier geplaatst, informatie over de patiënt, familie, geschiedenis ervan, diagnose, medicatie , arts meningen, de rapportages, de vitale functies etc. Verder gezellig kunnen kletsen met de andere verpleegkundige.

Vrijdag
Vandaag zijn we langs 4 instituten geweest, waar we meerdere keren ook eventueel stage kunnen lopen. De eerste stop was bij de afkick kliniek, hier hebben gekeken naar een hele voorstelling die de cliënten van daar hadden voorbereid , dit voor een bepaalde dag. In deze kliniek zitten kinderen vanaf 12/17 jaar en jongeren vanaf 18 jaar en natuurlijk volwassenen . Vrijwillig of gedwongen om af te kicken Daarna een korte rondleiding gehad om te zien waar ze slapen , mannen en vrouwen slapen apart .

De tweede stop was bij abused girls. Dit is een tehuis voor kinderen tot 18 jaar die lichamelijk of psychisch seksueel misbruikt zijn. Kinderen kunnen daar veilig verblijven totdat alles is opgelost , meestal gaan ze weer terug naar hun eigen familie.

De derde stop
Dit was bij een vereniging die jongeren met problemen helpt , wanneer ze bijvoorbeeld zijn opgepakt , of aanklachten tegen zich hebben lopen. De mensen proberen ze zoveel mogelijk te helpen en ze van straat te houden. Deze jongeren worden ondergebracht in meerdere tehuizen en krijgen hulp.

Vierde stop
Dit was bij een weeshuis. Hier worden kinderen opgevangen die geen gezin of familie meer hebben of weg zijn gedaan door hun familie. Nu waren er 33 kinderen, tussen de 3 maanden en 10 jaar. Kinderen met handicaps en kern gezonde kinderen. Deze kinderen worden opgevangen door 3 zusters.

Bij al deze 4 tehuizen mogen wij in onze stage periode een paar dagen stage lopen. Ook mogen we met de Health care mee , dit om kinderen te vaccineren !! Nadat we alles langs zijn geweest even een lekker hapje gegeten en toen terug gegaan naar ons huisje !

Zaterdag
Vandaag zijn we vroeg op gestaan om om 10 uur te vertrekken naar Samal voor een overnachting op het eiland. Samen met Rianne Fleur Mayke , met collega's van het ziekenhuis en andere studenten en vrijwillegers die hier zitten. We zijn samen met Arthur ( arts ziekenhuis ) meegereden naar de pond, om via de boot naar Samal te gaan. We hadden een hutje gehuurd , aan de zee . Hier hebben we lekker gezwommen en s'avonds gezellig aan het water gezeten met z'n alle.
De volgende dag heerlijk kunnen zwemmen in de zee en zonnen. Heerlijke 2 dagen dus ! Als afsluiter nog met de meiden pizza gegeten bij een tentje in de buurt.

Was weer een leuk leerzaam maar ook vermoeiend weekje!

Jullie horen nog van me, liefs uit de Fillipijnen

• 11 Mei 2015 - 15:33

Tanja:

Nou je eerste echte weekje zit erop.
    Ik hoop dat je in de aankomende weken steeds meer mag en kunt doen.

• 11 Mei 2015 - 21:44

Opa Lambert:

Zo die week zit er voor jullie op: eerst wil ik je graag complimenteren: je hebt echt heel duidelijken begrijpelijk omschreven hou jullie week er uit zag ! En tussendoor valt ook te lezen dat er grote verschillen zijn tussen Nederland en de Filipijnen; misschien is het wel goed voor jullie je dat goed te realiseren dat
    het in ons kleine land niet zo slecht is georganiseerd..
    Nou dames, ga vooral zo door; wees lief voor elkaar en de patiënten en we lezen wel weer een vervolg.
    Een leerzame periode wens ik jullie toe
    Het is echt fijn om zo van jullie doen en laten op de hoogte te blijven, SUPER;
    Liefs en groetjes uit Heelwijk in Heesch, waar het leven ook goed is..
    beye

• 12 Mei 2015 - 09:25

Thea Jans:

Goeie morgen lieve Merel,fijn dat we weer iets van je horen en dat het goed met je gaat
    ik heb je verslag gelezen, wat heb je al veel ervaring opgedaan in een week
    wel goed dat je ook voor de nodige ontspanning de tijd neemt.
    ik wens je weer een leerzame week.

groetjes aan iedereen
    liefs Oma Thea

• 12 Mei 2015 - 23:02

Laura:

Moppie,

Het klinkt allemaal heel leuk en leerzaam, gelukkig hebben jullie het ook heel leuk.
    Ik hoop snel foto's te zien en even te kunnen Skype.

Nog heel veel plezier en ik wacht op
    Je volgende verslag.

Ik mis jullie heel erg, een dikke kus van mij❤️❤️