laatste weken stage - Reisverslag uit Bancaobancao, Filipijnen van Merel Jans - WaarBenJij.nu laatste weken stage - Reisverslag uit Bancaobancao, Filipijnen van Merel Jans - WaarBenJij.nu

laatste weken stage

Blijf op de hoogte en volg Merel

06 Juli 2015 | Filipijnen, Bancaobancao

2 laatste weken in het ziekenhuis

Al even mijn blog niet meer bijgehouden.. Maar bij deze wat ik de laatste weken nog heb mogen beleven.

Ik heb nig 4 avonddiensten gedraaid op de kinderafdeling met Mayke. Hier is op zich niet erg veel te doen omdat er bijna tot geen handelingen verricht hoeven te worden bij deze kinderen . Vooral bezig gehouden met medicatie klaarzetten en geven, vitale functies meten en natuurlijk ogen uitkijken na alle leuke kindjes..
In de tijd dat we niks te doen hadden zijn we met de kinderen gaan kleuren, we hadden aan het begin van onze stage wat kleurboeken en stiften gekocht, hier goed gebruik van gemaakt. Ook hadden we op school geleerd hoe we ballon dieren moesten maken, dit ook gedaan!
Ook hebben we deze week een bevalling mogen zien , de eerste die ik heb gezien. Ze werd naar de delivery room gebracht met uitpersweeën, hierna ging het daarom ook allemaal snel. De weeen, het inknippen, de geboorte.Na een half uur is het jongetje geboren. Wat me opviel is dat de man niet aanwezig mocht zijn bij de bevalling , ook wordt de moeder niet gefeliciteerd met haar pasgebore baby. Wel mooi om te zien hoe een nieuw leven op de wereld wordt geplaatst.

In het weekend zijn we met z'n 4e, max , Sjoerd en daniella gaan wakeboarden in Davao. Na 2 uur vallen, opstaan en proberen is het me gelukt om een stukje te blijven staan... In vergelijking met Max en Sjoerd die een heel rondje konden, was dit echt niks haha.
Zondag lekker uiteten geweest bij de Bonte Koe, even wat bitterballen naar binnen gewerkt.

Laatste week

Deze week begonnen met een dagje ziek op bed te liggen.. De andere 3 meiden zijn met Helen naar de stad geweest om daar naar een medische winkel te gaan. Dit om spullen voor het ziekenhuis te kopen die ze nodig hadden:
Rolstoel
2 infuuspalen ( dit met wieltjes, op de kinderafdeling hadden ze namelijk geen palen hiervoor, de kinderen moesten wanneer ze ook maar van hun bed weggingen met het infuus gaan lopen, wat natuurlijk gevaarlijk is )
Actief vacuüm apparaat voor aan een drain , deze hadden ze namelijk niet. Wanneer er een drain was geplaatst werd deze gekoppeld aan een lege infuus pak. Dit werkt natuurlijk nooit optimaal. Met dit apparaat is het veiliger en makkelijker om een drain te gebruiken.
4 saturatiemeters, deze vooral om de pols te kunnen meten op de afdelingen.
2 elektrische bloeddrukmeters, ze hadden deze maar op een afdeling, terwijl het voor alle afdelingen erg handig en betrouwbaar is.
Steriele operatie platen, dit zijn een soort van tafels waar ze al het steriele gereedschap wat voor de operatie nodig hebben op kunnen leggen, deze hadden ze namelijk nog niet. Ze legde het allemaal op een tafel met een steriele doek eromheen.
Lamp voor ER , dit voor het infuus prikken, dit vermakelijkd het.
Maandag avond zijn we met een groep nieuwe vrijwilligers en ons groepje naar een karaoke bar gegaan om Maykes verjaardag om 12 uur te vieren. Dr. Robillo kwam ook nog even gezellig mee een biertje pakken.

Dinsdag hebben we Maykes verjaardag gevierd. Savonds uiteten geweest bij een shique Frans restaurant in Davao, waar je echt heel lekker kon eten. Daarna zijn we met z'n 6e naar een casino geweest in Davao City. Nog nooit in een casino geweest , maar eens moet de eerste keer zijn. Hier ons de avond goed vermaakt en daarna weer terug naar huis gegaan.

Woensdag zijn we in de ochtend naar de St. Franciscus school geweest, dit is een privé school in Calinan waar ze Nederlands als 3e taal hebben. Max en Sjoerd geven hier ook Nederlandse lessen. Leuk om een keer te zien. De directrice heeft ons warm ontvangen en rondgeleid in de school. Voor de klas gezet en voorgesteld aan de studenten. Deze kende het Wilhelmus en deze mochten ze natuurlijk voor ons zingen.
De directrice van de school heeft ons na de rondleiding eten aangeboden , en Durian. Dit is een fruit dat ze in Davao erg lekker vinden en veel eten, dit geprobeerd , maar lekker was het zeker niet ..

In de middag zijn we met Helen en Doods naar een hele grote winkel geweest om spullen te kopen voor een kinderhoek op de kinderafdeling. Deze hadden ze namelijk nog niet en we zagen hoe leuk de kinderen het vonden om toch iets te kunnen doen, zoals kleuren of spelletjes spelen.
Voor St Catharina hebben we dit gekocht :
Kleurboeken
Stiften & kleurpotloden
Puntenslijpers
Decoratie , om toch iets van versiering te geven aan de kale muren van de afdeling.
3 spelletjes
4 leerplaten om op te hangen, hier staat bijv een lichaam op met in het Engels uitgelegd wat de ogen zijn, neus etc.
2 puzzels
7 leesboeken, voor jong en oud
En een tafel met 2 bankjes waar ze aan konden zitten. Deze hebben we dezelfde middag nog klaar kunnen zetten op de afdeling.
Ook hebben we luiers , melk en schoonmaakdoekjes gekocht voor het weeshuis . Hier hebben ze namelijk altijd een tekort aan en luiers en melk zijn erg duur voor de mensen hier.

Donderdag zijn we met z'n 6e naar Davao City gegaan om daar te gaan ziplinen. Deze zipline was 20 meter boven de grond, in de bergen ! Erg leuk om te doen.. Daarna zijn we naar de SM-mall geweest om even wat te eten en te shoppen

Vrijdag hebben we een rondje door het ziekenhuis gemaakt of even gedag te zeggen tegen collega's en om al onze opdrachten af te laten tekenen. Afscheid nemen is natuurlijk nooit leuk.. In de middag met dr Robillo naar Davao gereden. Dr Robillo heeft ons toen afgezet bij het weeshuis. Hier zijn we een paar uurtjes geweest , om de spullen af te geven en natuurlijk even te spelen met de kinderen.
Savonds uiteten geweest met de studenten van de HAN en vrijwilligers om ons avontuur in davao af te sluiten.

Na 10 weken zit onze stage er dan echt op.. Ontzettend genoten van de tijd in Davao en erg dankbaar voor de kans die ik heb gekregen. Veel nieuwe mensen ontmoet en zelf natuurlijk ook erg veel geleerd.
Nu gaan we nog eerst met Max en Sjoerd naar Cebu voor 2 dagen en daarna gaan wij met z'n 4e door naar Palawan om nog even te kunnen genieten van al het moois dat de Filipijnen te bieden heeft!

Tot over 2 weken x

• 06 Juli 2015 - 09:36

TheaJans:

hoi lieve Merel, het zit er weer bijna op, maar wat een ervaring heb je daar op gedaan, toch heel anders als je het allemaal zelf zo mee hebt mogen maken, en dan zie je het verschil van arm en rijk en ben je blij dat je in
    dit rijke en verwende Nederland woont.
    geniet nog van de mooie dingen en pas goed op jezelf en je vriendinnen.
    ik zal blij zijn als je weer thuis bent want ik heb je heel erg gemist
    liefs en kus van Oma Thea

• 07 Juli 2015 - 10:56

Diana:

Wat een mooie tijd heb je daar he, schitterend!
    Geniet er nog eventjes van en tot gauw!
    Groetjes van Diana xxx