Stage week 2 - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Merel Jans - WaarBenJij.nu Stage week 2 - Reisverslag uit Calinan, Filipijnen van Merel Jans - WaarBenJij.nu

Stage week 2

Blijf op de hoogte en volg Merel

17 Mei 2015 | Filipijnen, Calinan

Maandag
Deze week hebben Mayke en ik 4 dagdiensten , van 7 uur sochtends tot 3 uur smiddags. Deze week nog een weekje op de St. Bernadette Ward.
Vandaag begonnen met het meten van de vitale functies , de ronde van 8 uur . Daarna mee wat medicijnen uitgedeeld en ons verdiept in de ziektebeelden die hier zijn. Later op de middag heb ik een skintest mogen doen bij een nieuwe client. Dit om te kijken of hij allergisch is of de antibiotica die hij krijgt. Je spuit dan 0,1 van de antibiotica intracutaan, daardoor ontstaat een klein blaasje / bultje op de huid, hier zet je een kringetje omheen en ga je na een half uur kijken of er een reactie op is gekomen. Deze meneer had dat niet..
Na onze dienst lekker uitgegeten en daarna lekker een filmpje gekeken.

Dinsdag
Vandaag is onze dag wat naar begonnen. Hij begon met een reanimatie van een mevrouw op de afdeling. Haar man kwam ons roepen en toen zijn we er gauw heen gelopen. Een van de verpleegkundige is meteen begonnen met reanimeren, en als snel was de dokter er en stonden de rest van de spullen klaar. Haar man besloot de reanimatie te laten stoppen omdat wanneer ze er uit zou komen, ze met meerdere gevolgen ervan moeten leven. Mevrouw was al langer bekend met hartproblemen. Toen is de reanimatie gestopt. Alles was binnen een paar minuten weer opgeruimd en het personeel was weer weg.. Wat ook al heel anders gaat dan in Nederland. Samen met Mayke de familie wat proberen te troosten.
Samen met een arts zijn ronde gelopen, hij vertelde ons alles over de patiënten en over wat hun ziektebeelden zijn en daar informatie over, zodat we ook daadwerkelijk begrepen wat de patiënten nou allemaal hadden.
Verder de rest van de dag bezig gehouden met de controles en medicijnen spuiten ..
Savonds nog even naar een barretje in de buurt geweest met wat vrijwilligers en andere studenten om war te gaan drinken.

Woensdag
Vandaag mochten we samen met Ann ( verpleegkundige in het ziekenhuis ) naar het Health Center in Calinan. Hier mochten we baby's vaccineren. Elke woensdag kunnen hier moeders met hun baby's komen om deze tegen ziektes te laten vaccineren. Op z'n vaccinatie dag komen er 60/80 baby's voor vaccinaties. Wij mochten dus de baby's gaan vaccineren. Eerst even goed gekeken hoe dit moest , want eng vond ik het wel. Prikken in die kleine armpjes en beentjes. Maar eenmaal de eerste vaccinatie gegeven , ging het goed ! Huilen deden ze bijna allemaal, maar dat hoort erbij. Het was erg leuk en wat afwisseling. Dit was een korte dienst van 8/12.
Toen we terug waren van het Health Center even lekker gezwommen bij het zwembad dat in de buurt ligt.

Donderdag
We zouden vandaag eigenlijk een ochtenddienst hebben in het ziekenhuis, maar het Health Center had gevraagd of we nog terug wilde komen dit omdat ze prenatale zorg wilde uitleggen. Eenmaal daar aangekomen kwamen de eerste zwangere vrouwen al binnen. Elke donderdag kunnen de vrouwen hun kindje en buik komen laten controleren. Het is de bedoeling dat elke zwangere vrouw 4 x in het zwangerschapsproces langskomt voor de controles, dit ook omdat ze hier medicatie voorgeschreven krijgen en een injectie tegen infecties krijgen.
Bij de controle meten ze de buik , om te kijken hoe lang de baby is en of deze gegroeid is, daarna gaan ze voelen hoe het kindje ligt, waar de placenta ligt en waar het hoofdje ligt. Wanneer ze de plaats bepaald hebben, gaan ze naar het hartje luisteren van de baby. Deze controles hebben wij ook mogen doen, moet eerlijk zeggen dat ik de eerste keren echt niks voelde of hoorde, maar naar meerdere keren lukte het me wel.
Toen we hier klaar waren zijn we samen met Helen en Doods naar haar winkel gegaan, om even wat te eten en karaoke te zingen.
Verder lekker rustig aan gegaan.

Vrijdag
Vandaag weer een ochtenddienst gehad in het ziekenhuis. De dag leuk begonnen met een baby van een dag oud, deze werd gewassen en aangekleed. Zijn moeder ligt op de Afdeling omdat ze gister een keizersnede heeft gehad en nu nog even moet bijkomen.
De rest van de dag weer controles gedaan en medicatie uitgedeeld.

Savonds met vrijwilligers naar Davao City gegaan met de Jeepee ( busje dat rond rijd ) kost 40 peso ( nog geen euro) voor een rit van anderhalf uur .. Eenmaal aangekomen bij het winkelcentrum nog even snel wat gegeten en toen naar boven gegaan. Hier is een soort dakterras, waar een bar staat met een club ernaast. Lekker buiten wat cocktails gedronken en toen naar de club gegaan. Erg leuke avond !!

Zaterdag
Lekker lang onze roes uitgeslapen in het huisje wn verder overdag niet zo heel veel gedaan, de planning was om te gaan zwemmen maar het was niet echt mooi weer, dus lekker een filmpje gekeken..
Savonds met de 4 meiden en Nadien (vrijwilliger ) naar Davao City gegaan om lekker uiteten te gaan. We hadden van de andere Nederlanders al gehoord dat daar een restaurantje zat waar ze Nederlands eten serveerde. De bonte koe heet het. Hier hebben we heerlijk gegeten, en inderdaad genoeg echte Nederlandse gerechten. Zoals stamppotten , worst, uitsmijters, appeltaart etc. De bediening had oud Hollandse kleding aan en er stonden en hingen overal koetjes, klompjes, allemaal Delft blauwe souvenirs. Daarna met de taxi terug gegaan en lekker ons bed in gedoken.

Zondag
Vandaag echt helemaal niks gedaan, lekker op de bank en in bed gelegen wat filmpjes gekeken. Wat ook lekker is op z'n tijd ! Weer was niet bepaald lekker dus zwemmen zat er ook niet in. Savonds wel nog even naar de Coffeespot gegaan, dit is een klein restaurantje waar je pizza's en pasta's enzo kan eten en hele lekkere koffie kan drinken.

Dit was weer een weekje in de Filipijnen, jullie zijn snel weer een nieuw verslag verschijnen.

Liefs

• 17 Mei 2015 - 13:39

Tanja:

Het is weer leuk om je verslag te lezen. Je ziet maar weer overal ter wereld Hollandse pot!
    Ook wel weer heftig om een reanimatie mee te maken, gelukkig kunnen jullie het delen met elkaar.
    Geniet daar, maar ik geloof dat jullie dat ook zeker doen!
    liefs

• 17 Mei 2015 - 13:53

Romy Jans:

Mooi geschreven mop, en volgens mij heb je het daar wel heel leuk! Ik mis je wel hoor.
    Maar leuk om alles te lezen, ik zal het bijhouden! (je blog)

Liefs van je nichtje <3

• 17 Mei 2015 - 15:09

Opa:

Ha Lieverd, wat een mooi verslag weer en wat en trieste ervaring met die reanimatie-stop. That's Live.
    en prikken in een baby: ik herken het nog toen de vroedvrouw in jouw hieltje prikte voor en druppel bloed
    non de j@ dat deed bij mij echt zeer, ik had ze wel iets kunnen doen maar ik reed braaf met je druppeltje naar het ziekenhuis-lab in Oss naderhand blek de uitslag negatief: je had geen hepatitus o.d. gelukkig maar.. een paar dagen onde de hoogtezon was kennelijk voldoende. En je was mooi bruin geworden..
    O ja, in je verslag hoor ik af en toe een dokter praten, je krijgt al aardig de medische manier van praten
    met veel juiste vaktermen er in.. Je komt als dokter terug.
    BTW dat uniform staat je wel heel erg leuk hoor..
    nou meid blijf genieten en leren en hou het ook gezellig met elkaar, maar behalve dat: steek ook het nodige op van je stage; het is een buitengewone Kans die jullie krijgen en hebben, je kunt er je professionele levenslang op terugzien op deze mooie ervaring.. Goed bezig, I love the way you are doing it together..
    Love you, groetjes aan de meiden.. tot over twee kleine manden..ik blijf je blogvolgen.. liefs..

• 17 Mei 2015 - 15:35

Ton & Simone:

Heel fijn om je verslag te lezen.
    Spannende afwisselende ervaringen maak je mee. Zeker een reanimatie en het verdriet in die cultuur zal indruk maken. Jullie durven wel zeg, een beetje oefenen met prikken op baby's. Straks kunnen we dus bij jou terecht als we een vaccinatie nodig hebben.
    We hopen op beter zwemweer voor jullie en nog meer leerzame ervaringen.
    Liefs, groetjes en een poot van Obi die nu bij ons logeert.

• 17 Mei 2015 - 20:18

Diana:

Hallo Merel!
    Je hebt al heel wat gezien in korte tijd, heftige momenten maar ook zeker mooie en leerzame momenten. En natuurlijk regelmatig een hapje en een drankje, superleuk!
    Geniet er van en we wachten weer op je volgende verhaal.
    Dikke kus van Jos, Diana, Romy en Indy xxx

• 18 Mei 2015 - 17:26

Thea Jans:

hoi lieve merel!
    bedankt voor je mooi verslag
    wat een leerzame week heb je weer achter je
    je doet wel heel veel ervaring op. in je vrije tijd kan je ook lekker genieten met je teamgenootjes
    doe iedereen de groetjes kus oma Thea

• 19 Mei 2015 - 14:22

Pappa:

Dag lieverd, het word tijd dat ik via deze weg iets van me laat horen.
    Buiten het appen en telefoneren om is dit een leuke manier om je te volgen.
    Je hebt het, zoals we kunnen zien en lezen, erg na je zin.
    Dat hadden we ook wel een beetje verwacht en gehoopt.
    Hier heb je tenslotte al 3 jaar op gewacht.
    vanaf het moment dat we samen met Mayke en mij naar Den Bosch zijn geweest voor de opleiding, had je het er al over.
    Je hebt snoeihard gewerkt om het allemaal voor elkaar te krijgen.
    Ik ben dan ook echt trots op je en vind je dan ook een kanjer.
    Je bent nu twee weken weg en het begint nu langzaamaan door te dringen dat ik je voorlopig niet kan zien en aanraken. Dat merkte ik pas toen ik je stem weer voor het eerste keer hoorde aan de telefoon.
    Ik begin je nu toch wel te missen.
    Ik mis je rommel, je nukken, je snelle "bezoekjes thuis", maar ook je gezelligheid, je enthousiasme, je lieve lach, en je knuffels.
    Maar het is voor een goed zaak zullen we maar zeggen.
    Ik gun je dit zo erg!!!
    Geniet er vooral van. Dit is een kans die je niet meer zo snel krijgt.
    Merel tot horens en ...... ik houd ontzettend veel van je!!!!!!!

• 20 Mei 2015 - 22:00

Dorien Kaaijk:

Hoi Merel

Wat een geweldig verslag van al jullie belevenissen daar! echt goed om te lezen. Ik heb een vraag aan jou ( en en eigenlijk ook aan Mayke) Ik ben bezig met de matching van de BPV van volgend schooljaar en ik wil jullie in België gaan plaatsen. Jullie hebben aangeven daarvoor open te staan. Wil jij ( en graag ook Mayke) hier op reageren.
    Wel een beetje rare vraag voor jullie misschien maar we zijn op school al weer druk bezig voor volgend jaar,

Maak er verder een hele goede en leerzame tijd van Merel

Veel groeten Dorien Kaaijk